Odsłuch cd.
Sięgnąłem następnie po lampy JJ i w sumie niewiele się zmieniło. Trudno oceniać różnicę jaką wnoszą, bo przejście z jednych na drugie wymaga sporo czasu, jako że głęboko schowane w obudowie trudno się wyjmują, a styl pozostaje analogiczny, nie dając pola do łatwych odróżnień. Jedyne co warto tu zauważyć, to fakt dającego się odczuć brumu jednych i drugich w stanie spoczynku w przypadku słuchawek niskoimpedancyjnych, co nie jest zjawiskiem korzystnym, ale ogólnie występującym i w trakcie grania zupełnie nieodczuwalnym, a i podczas pauz mało istotnym i marginalnym z uwagi na niski poziom. Z lampami JJ brumienie to okazało się trochę słabsze, natomiast samo brzmienie z nieco głośniej mruczącymi GE wydało mi się nieco lepsze, bardziej urozmaicone.
By dopełnić obrazu wetknąłem na koniec w miejsce JJ własne Philipsy SQ, a więc wysoką ligę lamp vintage. Ma ktoś pomysł dlaczego lampy z dawnych lat są dziesięć razy cichsze od produkowanych współcześnie? Rozumiem, że SQ oznacza »Special Quality«, a przemysł lampowy to dzisiaj bardziej kaprys niż technologia o jakimś znaczeniu, ale co do licha, nie da się teraz takich SQ zrobić? Co stoi na przeszkodzie? Przecież dla takiego Lyra to balsam znacząco łagodzący jego jedyną dającą się wskazać słabszą stronę.
Także samo brzmienie Philipsów SQ okazało się z wyższego pułapu niż JJ czy GE. To bardziej już oczywiste i byłem na to przygotowany, ale różnica na szczęście nie była duża. Nie jest też łatwo ująć ją w słowa, a najprościej byłoby napisać, że brzmienie zabytkowych lamp SQ było zwyczajnie piękniejsze. Na czymś to piękno jednak zostało osadzone i trzeba to scharakteryzować. Opiera się ono o większą śpiewność, elegancję, pełniejszą frazę i większą głębokość. Kiedy z lampami GE albo JJ w pierwszym odruchu pojawia się okrzyk „Świetnie!”, z Philipsami coś w głębi duszy wyrywa okrzyk „Ach!”, bo samo świetnie to już za mało. Świetności wystarczał drajw, potoczystość i werwa, a teraz zostają one dodatkowo doprawione głębszym falowaniem muzycznej tafli i głębszą jej tonią.
W międzyczasie zawitały też do mnie słuchawki Beyerdynamic DT 990 Edition i Beyerdynamic Custom One PRO. Jedne i drugie wypadły z Lyrem naprawdę znakomicie, a nowa wersja dawnych flagowych DT 990 zupełnie pozbawiona jest ostrości i agresji, z którymi było kiedyś tyle wojen. Dystrybutor Lyra miał jednak inne marzenie. Pragnął żeby skonfrontować te jego sześć watów ze słuchawkami ortodynamiczynymi, jako że ma ten Lyr owe ortodynamiki za skórą i niewątpliwie to z myślą o nich aż tyle watów mu dano. Marzenie to zostało ziszczone, co nie jest regułą w przypadku marzeń, ale tym razem się udało. Słuchawki HiFiMAN’a jak sobie poszły, tak wróciły i trzeba przyznać, że było warto. Już brzmienie modelu HE-500 momentalnie mnie do siebie zjednało, tym bardziej, że źródłem był dzielony Accuphase DP-800/DC801, potrafiący przydać muzyce gorącej atmosfery i temperamentu. Brzmienie to, co nieczęsto można napisać, nie miało żadnych stron słabych, a za to kilka zdecydowanych atutów w postaci energii, przejrzystości, naturalności i drajwu. To było klasyczne szybkie granie z wielkim temperamentem i bardzo bogatą fakturą. Pozbawione ociągania się, dynamicznych barier i rozlazłości.
Muzyka parła naprzód a jej bogactwo zachwycało. Jeszcze lepiej zaprezentowały się flagowe HE-6, wyżej ciągnące soprany i kreujące jeszcze bogatszy obraz o jeszcze doskonalszym odwzorowaniu rzeczywistości.
Nie inaczej zabrzmiało to później z Cairnem. Owszem, nie było tak wysokiej temperatury i tyle czaru, jednak podstawowy walor w postaci dynamicznego i pięknego brzmienia został zachowany i ciągle było to coś na co się miało ogromną ochotę.
Mam zestaw Schiita,co do LYRA to potrzebuje on dobrego źródła ,niestety pasujący do niego wymiarem BIFROST nie jest odpowiednim kompanem ponieważ brzmi za cieńko a sam lyr też nie ma nasyconego brzmienia.U mnie HD-600 w tym zestawie praktycznie nie grają ,kompletny brak wypełnienia,bronią się jakoś DT-990 PRO,a mam w LYRZE lampy 6N23P ,które biją na głowe Philipsa SQ ,które również posiadam.
A jak LYR ma się do Sonic Pearl ?
Mam LYR-a , gra z odtwarzaczem Accuphasse dp-400, na słuchawkach HiFI-Man HE-500, – wymiata!!. Radzę zmienić słuchawki.
Zaciekawiło mnie jeszcze to co piszesz o gorącym przewodzie,w gniazdku to sprawa prosta,natomiast w kablu ma być po prawej stronie wtedy kiedy patrze na wtyczkę kabla skierowaną w moją stronę ,czyli widzę te otwory ? To znaczy że do urządzenia,powiedzmy że do lyra w sytuacji gdy stoi przedemną dokładnie jak na środkowym zdjęciu ( patrz na zdjęcie na tej stronie ) napięcie wejdzie od strony lewej urządzenia ?
Czemu pytam,bo fabrycznie konfekcjonowane kable mają różnie puszczoną gorącą żyłe ,ten od Lyra miał tak jak napisałeś ,ale ten od Bifrosta odwrotnie .Sprawdziłem też kilka innych kabli jakie miałem w domu i mają odwrotnie niż piszesz że powinno byc.
pisząc o środkowym zdjęciu mam na myśli zdjęcia na stronie trzeciej tego testu
Odnośnie samego Lyra. Nie posiada on masy własnej. Dociążenie musi dostać od źródła. Nie ma też specjalnie dużego nasycenia barwą ani głębi brzmienia. Wszystko to musi być wydobyte z płyty przez odpowiednie źródło, czyli porządny odtwarzacz, albo ewentualnie lepsze lampy, ale u niego wymiana lamp nie daje spektakularnych efektów. Dlatego Lyr niespecjalnie sprawdza się z komputerem, bo karty komputerowe zwykle nie błyszczą w tych aspektach. Domeną Lyra jest drajw, power, szybkość, energia, rozmach.
Odnośnie porównania z Sonic Pearl, to ten jest z kolei trochę jak tranzystorowa lampa. Posiada te rzeczy, których Lyrowi brakuje, a pod tymi względami, pod którymi Lyr jest najlepszy, jest z kolei słabszy od niego. Dlatego Lyr potrzebuje dobrego źródła, a Sonic Perl niekoniecznie, i dlatego to on lepiej będzie grał z komputerem.
Co do wtyczek. Postaw Lyra przodem do siebie, tak jak to zawsze się robi gdy czegoś używać. Po prostu potencjometrem w swoją stronę. Weź teraz do ręki kabel zasilający jakbyś chciał go do Lyra wetknąć, czyli dziurami w swoją stronę. Trzymaj go tak, żeby otwór uziemienia był u góry. Żyła gorąca powinna być teraz po prawej. Jeżeli jest, wetknij i będzie OK.
Z powodów niewiadomych większość kabli ma odwrócone fazy. Trochę ponad połowa. Na trzy posiadane przeze mnie kable audiofilskie, dwa były sfazowane niewłaściwie. Najprostsze wytłumaczenie dlaczego tak jest nasuwa się takie, że sprzęt podłączony niewłaściwie ma krótszą żywotność i większą awaryjność, a więc lepiej się na nim zarabia.
witam
puszczam muzykę z komputera i puszczam przez dac M2Tech Young który wpięty jest do Nad 326 Bee czy Lyr sprawdzi się w moim systemie? Bardzo proszę o odpowiedż gdyż jestem już prawie zdecydowany na 100% na kupno tego wzmacniacza
Nie polecam Lyra do stacjonarnego komputera. Nie polecam żadnego lampowego wzmacniacza bez wypróbowania. Do laptopa prędzej, ale stacjonarne komputery generują silne pole magnetyczne, a lampy zbierają je jak mikrofony i w efekcie dostajemy w słuchawkach sporą dawkę zakłóceń. Do komputerów zdecydowanie bezpieczniejsze są wzmacniacze tranzystorowe. Lampowe muszą stać od komputera daleko, a i to nie zawsze pomaga.
Ja jeszcze dodam gwoli ścisłości, że jeżeli gniazdo w ścianie ma bolec u góry, to faza powinna znajdować się po lewej stronie. Problemem są gniazda ścienne podwójne, bo są tak zbudowane, że dla dolnego gniazda bolec jest u góry, a dla górnego u dołu. Tu już trzeba sprawdzić samemu które z tych gniazd ma prawidłowo fazę, a które odwrotnie, gdyż to zależy od preferencji montera, który wkręcał gniazdo. Styki fazy i zera są w nich wspólne dla obydwu gniazd, więc jeden da po lewej, drugi po prawej. Raczej powinien dać po lewej, bo jakby wkręcał gniazdo pojedyncze, to bolec lepiej dać do góry z racji konstrukcji wtyczek, więc też wyjdzie faza po lewej.
Michał, kurczę, nie rób ściemy. Jak bolec u góry, to faza po prawej. I tak samo jak patrzysz na wtyczkę.
Piotrze a słyszysz różnicę po zmianie fazy,czy sprawdzałeś jak to wpływa na LYRA ?
Nie sprawdzałem akurat u Lyra, bo u mnie wszystko jest zawsze jak trzeba. Syn go zabrał go do swojego komputera i tam się rozgrzał. Zdziwiłem się dlaczego, sprawdziłem fazy, no i masz, były odwrócone. Sprawdzałem kiedyś inne urządzenia. Nie zawsze jest to słyszalne, ale często jest. W moim wzmacniaczu poza tym jak odwrócić fazy, to lampy gongują.
Z całą pewnością poprawnie zmontowane gniazdo na ścianie posiada przewód (otwór) fazowy po LEWEJ stronie a „bolec” ochronny ponad otworami.
Panowie zdecydujcie się,nie będę przekładać przewodów w nieskończoność. 😉
Ja pisałem gdzie ma być faza w gnieździe. Jak bolec u góry, to faza po lewej. Jak patrzysz na wtyczkę do gniazda bolcami do siebie, to bolec fazowy jest po prawej stronie, gdy otwór na bolec uziemiający jest u góry. Inna sprawa, że wpływ podłączenia fazy na temparaturę wzmacniacza jest zjawiskiem przedziwnym i musi mieć coś wspólnego z geometrią i umiejscowieniem transformatora we wzmacniaczu.
Gdyby było jak piszesz, to żyły musiałyby się w przewodzie krzyżować. Faza jest zawsze po prawej jak uziom jest u góry. I w gniazdku ściennym, i we wtyku.
Tylko że domyślne położenie pinu uziemiającego w gnieździe sprzętowym jest u dołu. Wystarczy popatrzeć na to jak są napisy na każdej z wtyczek kabla „komputerowego”. Wtedy się nic nie krzyżuje.
Michał, nie róbmy ludziom z mózgu wody. Napisałem, że jak się trzyma wtyk kabla sieciowego patrząc mu w dziury, ten wtyk co jest po stronie sprzętu a nie ściany czy listwy, to jak uziom będzie u góry, to żyła gorąca ma być po prawej. Tyle, reszta nieważna.
Reszta też jest ważna, bo czy faza będzie w lewej czy prawej dziurce, to wynik:
1. prawidłowo połączonego kabla zasilającego
2. prawidłowo połączonej listwy zasilającej
3. prawidłowo podłączonej fazy i neutralnego w gnieździe w ścianie.
Nieparzysta liczba błędów implikuje sytuację odwrotną do oczekiwanej, czyli faza ląduje w lewej dziurce złącza IEC. Gniazdo i wtyk Schuko dają możliwość odwrócenia sobie sytuacji w dowolnym miejscu, a sprawdzić należy kontrolką.
Niestety nie ma reguły, jedni producenci dają po prawej fazę inni po lewej, zarówno w urządzeniach jak i kablach. Nie ma standardu. Ja tam gdzie mam na to wpływ trzymam się 'stadardu’ że patrząc na gniazdo urządzenia (widząc urządzenie z tyłu) z uziomem na górze to faza po prawej. Ale rozmawiałem z człowiekiem który w 5 kupionych kablach Furutecha miał w 3-ch fazy po prawej a w 2-ch po lewej. Wielu monterów gniazdek ściennych tez robi tak jak im łatwiej..
Wniosek: tylko neonówka tudzież miernik prawdę Ci powie, no ewentualnie uszy.
Przepraszam, jakaś afazja mieszana starcza mi się włącza: miało być po lewej w tym zdaniu:
„Ja tam gdzie mam na to wpływ trzymam się ‘stadardu’ że patrząc na gniazdo urządzenia (widząc urządzenie z tyłu) z uziomem na górze to faza po prawej. „
co do nagrzewania się Lyra ,to nie widzę różnicy ,kilka godzin podłączony był w jedną kilka w drugą stronę…
Widocznie masz dwukierunkowego. Mój nagrzewa się po parudziesięciu minutach. Sprawdzałem dwa razy.
Jeżeli mój DAC nie daje wystarczająco gęstego dźwięku do LYRA ,a na chwilę obecną nie kupię nowego DACA ( coś przy nim kombinuję ,ale nie wiem co z tego wyjdzie)to może jakieś słuchawki dodadzą wypełnienia ,musiały by być bardziej nasycone od DT 990 PRO 250 ohm.
A może jednak zostawić słuchawki jakie mam ,czyli te co wyżej + HD-600 i wymienić DACa ?
Zależy ile możesz wydać na słuchawki. Na pewno gęściej zagrają Denony AH-D600, ale to słuchawki zamknięte, a nie każdy takie lubi.
powiedzmy że 3500 do 4000 ,albo DAC ,albo słuchawki ,ten zakup był by ostatnim posunięciem na jakie było by mnie stać i musiało by to być najlepsze możliwe,drugiego ruchu nie będzie
Nie umiem odpowiedzieć na takie pytanie. W Krakowie można posłuchać Denonów w Galerii Krakowskiej, w salonie Denona. Pewnie gdzie indziej też można. Za cztery tysiące to można kupić w Anglii na promocji Denony AH-D7100. Ale czy to zagra, czy będzie się podobało? Teoretycznie i na wyczucie – powinno. Ale gwarancji nie ma.
Piotrze a czy przy testach D7100 zauważyłeś wycofaną średnicę? Szczególnie początek średnicy? Moje słuchawki mają co prawda dopiero koło 70h na zegarze a ponoć średnica wyrównuje się znacznie później ale jestem ciekawy jak to było z Twoim egzemplarzem testowym i ile godzin miał wygrzanych jak wziąłeś się formowanie opinii i oceny?
Pozdrawiam
Nie wiem ile miały godzin na liczniku, bo to było demo dystrybutora, ale na pewno sporo. Wycofanej średnicy nie odnotowałem.
Ja powinienem mieć nówki AH-D7100 w ten piątek z UK. Całkowity koszt zakupu 2360zł z wysyłką DPD standard. Niestety nie porównam do Grado PS1000 teraz, gdyż te poleciały do naprawy, ale zamierzam przeczesać temat strojenia wzmacniacza pod ich kątem oraz zobaczyć jak grają z innym kablem jeśli tylko uda się kupić odpowiednie wtyczki.
To tylko pogratulować i pozazdrościć. Od czasów kiedy za 2700 zł można było kupić AKG K1000, tej klasy słuchawek za takie pieniądze nie było szans nowych zdobyć. Wtyki do kupienia w Nautilusie.
Ja z kolei powinienem mieć w tym tygodniu spóźnionego już kilka ładnych dni Eximusa DP-1.
A D7100 pewno kupowałeś u tego samego dystrybutora co ja w UK bo cena plus minus ta sama 🙂
Pozdrawiam
Piotrze ,dziękuję Ci za ten test,czytanie Twoich testów to prawdziwa przyjemność.Mają one dla mnie prawdziwą wartość bo testujesz urządzenie na różne sposoby z różnymi słuchawkami ,co mi po teście z którego dowiem się że urządzenie jest super ,ale nie wiem jak grało w różnych zestawieniach.
Szczególnie chciałem podziękować na zwrócenie uwagi odnośnie umiejscowienia fazy,podłączyłem tak jak sugerowałeś i nastąpiła lekka ,ale istotna poprawa dźwięku ,znikło przymulenie jest bardziej klarownie .
I na koniec chciałem pochwalić Michała W. Poprawił mi Schiita Bifrost ,nie zmienił charakteru urządzenia a jedynie „wyczyśćił” brzmienie ,zmiana nie jest ogromna ale słucha się przyjemniej.
Dzięki panowie.
Bardzo się cieszę ,że blog tętni życiem, jak zwykle świetna recenzja.
Ciezko jest znalezc hifiphilosophy.com w googlach na niektore slowa kluczowe, przydaloby sie pozycjonowanie, polecam podpiac sie podpiac system wymiany linkow, im wiecej masz podstron tym wiecej punktow otrzymasz. Punkty mozesz przeznaczyc na linki do twojej strony czyli masz seo za darmo.
Wystarczy poszukac w google – seo stronka z seo poradami – tu jest wszystko opisane, napewno ci sie przyda, ruch na stronie powinien wzrosnac nawet kilka razy
pozdro
witam, mam pytanie na ile ten wzmacniacz słuchawkowy wniesie jakosci brzmienia do sluchawek akg k 550? w planach mam wymiane sluchawek na audiotechnica.
Do K550 powinien być bardzo dobry, ale Audio-Technica jest kapryśna i wymaga wcześniejszego wspólnego posłuchania.
A wg Pana, ktory z wzmacniaczy sluchawkowych w cenie do 2500zl bedzie najlepszym partnerem dla sluchawek AKG k 550? Chodzi o lepsze ukazanie barwy, o troche wiecej ciepla w glosie i wiecej muzykalnosci, a jednoczesnie wzmacniacz bedzie otworem do zakupu lepszym sluchawek?
Nieco przekracza budżet, ale warto sięgnąć po PhaSta. Recenzja jest tutaj, wystarczy wpisać PhaSt w wyszukiwarkę.
a czy wzmacniacz hifiman ef 5 tez jest dobrym wyborem dla akg k 550???
Nie.
ciekawie sie zapowiada tanszy Heed Canamp II.
Heed Canamp to muzykalny nawet bardzo muzykalny wzmacniacz,gra trójwymiarowo dobry wzmaczniacz do słuchawek w cenie poniżej 2000zł.
Dzień dobry,
Panie Piotrze mam pytanie – czy ten wzmacniacz będzie odpowiednim kompanem dla ATH AD2000X?
Dziękuję i pozdrawiam.
Możliwe, ale niekoniecznie. Radziłbym kupić Phasta. Kosztuje podobnie a brzmieniowo jest lepszy.
Bardzo dziękuję za odpowiedź.
Pozdrawiam
Czesiek.