Podsumowanie
Pytanie postawione w tytule poprzedniego rozdziału znalazło jednoznaczną odpowiedź: podstawki tanie nie są, ale ich działanie też duże. To nie jest najdroższy zestaw, jaki pod audiofilski klocek można sobie podłożyć, Harmonix᾽owy TU-210ZX Million Maestro kosztuje aż trzy razy więcej. Zapewne są też inne droższe albo podobnie kosztujące, w tym na pewno pneumatyczne platformy od Acoustic Revive (z których większa dziewięć tysięcy). Tych innych drogich nie znam, bo chociaż ich słuchałem, nieraz nawet, to nigdy w badawczej formie. Za to pamiętam doskonale, jak świetnie się spisywała kosztująca półtora tysiąca platforma Rogoz Audio. Mam cały stół Rogoza i trudno go przecenić, niemniej i na nim postawiony sprzęt zyskuje bez wątpienia po dołożeniu MiG SX. To nie jest zaskoczenie, tak samo działo się z Receptorami Avatara i Disc of Silence Solid Techa, tak samo na platformie samego Rogoza postawionej na jego stole. Nie wiem ile pięter można tak złożyć uzyskując poprawę, ale parter i piętro działają. Dlatego posiadacze audiofilskich szafek i stołów od magii MiG SX zwolnienia nie dostają, choć może super stelaże od Artesania Audio są samowystarczalne. (Wątpię.) Nikogo nie namawiam do nabywania MiG SX, tym bardziej nabywania w ciemno, ale sprawdzić ich rolę warto, o ile ekonomia daje zgodę. W przeciwnym razie – dla samego sportu, to już nie będzie dobry pomysł, bo trzeba będzie się odzwyczajać. Recenzent takie odwyki ma wbite do paszportu i w ich odbywaniu wprawę, ale nawet jemu jest przykro, pomimo iż przyzwyczajony.
Informacje techniczne
- Podstawki pod sprzęt Synergistic Research MiG SX.
- Kopułka górna: stal wysokowęglowa.
- Korpus: dwa zespolone w podstawę pierścienie z aluminium i węglowego włókna.
- Podstawa: łożysko kulkowe z bogatowęglowego wolframu.
- Mocowanie: kopułka górna z dużą swobodą ruchu w pionie, ale przytwierdzona na stałe.
- Opakowanie: tekturowe pudełko z piankowym profilem.
- Komplet: 3 sztuki.
- Dwa wzory ułożenia: Precision i Ambience.
Cena kompletu: 4 920 PLN
System:
- Źródła: PC, Ayon CD-T II.
- Przetworniki: Auralic Vega G2, Phasemation HD-7A.
- Wzmacniacze słuchawkowe: ASL Twin-Head Mark III, Ayon HA-3, Divaldi 02, Phasemation EPA-007.
- Słuchawki: HEDDphone (kabel Sulek), Meze Empyrean (kabel Tonalium-Metrum Lab), Sennheiser HD 800 (kabel Tonalium-Metrum Lab), Ultrasone Tribute 7 (kabel Tonalium-Metrum Lab) .
- Przedwzmacniacz: ASL Twin-Head Mark III.
- Końcówka mocy: Croft Polestar1.
- Kolumny: Zingali Client Evo 3.15.
- Kable USB: Fidata HFU2 Series USB, iFi Gemini ‘+ iUSB3.0
- Kabel LAN: Fidata LAN HFCL Series.
- Kabel koaksjalny: Tellurium Q Black Diamond.
- Konwerter: iFi iOne.
- Interkonekty analogowe: Sulek Audio & Sulek 6×9, Tellurium Q Black Diamond XLR.
- Kable zasilające: Acoustic Zen Gargantua II, Acrolink MEXCEL 7N-PC9500, Harmonix X-DC350M2R, Illuminati Power Reference One, Sulek 9×9 Power.
- Listwy: Power Base High End, Sulek.
- Stolik: Rogoz Audio 6RP2/BBS.
- Kondycjoner masy: QAR-S15.
- Podkładki pod kable: Acoustic Revive RCI-3H, Rogoz Audio 3T1/BBS.
- Podkładki pod sprzęt: Avatar Audio Nr1, Acoustic Revive RIQ-5010, Divine Acoustics KEPLER, Solid Tech „Disc of Silence”, Synergistic Research MiG SX.
Tak mi się wydaje, ze waga sprzętu nad magicznymi podstawkami jest istotnym czynnikiem skuteczności odseparowania. Mam np pre-amp, który ma wydzieloną sekcję zasilania, a sam natomiast jest lekki jak piórko (1,6 kg, brak metali w obudowie). Jest mu dość obojętne na czym go postawić. Nie współpracuje słyszalnie z żadnymi systemami. Oczywiście mam coś cięższego np odtwarzacz cd i tu wpływ systemów tego typu jest istotny. Różnie to bywa z synergią. Proste gumowe Vibrapody są np optymalizowane pod wagę sprzętu, co intuicyjnie wydaje się słuszne.
W przypadku lekkiego i średnio ważącego sprzętu dobrze sprawdzają się dociążniki. Te od Avatar Audio kosztują 300 złotych, od Entreqa są droższe. Dosyć zabawne jest, kiedy się jeździ nimi po sprzęcie i brzmienie się trochę zmienia. (Różne w zależności od miejsca stopnie tłumienia i modi wibracji.) Zwykle najlepsze jest po postawieniu nad zasilaczem, ale nie zawsze.
Te podstawki to jakieś jaja. To, co potrafią, jest nie do uwierzenia… Po podłożeniu pod gramofon zupełnie mnie zamurowało. Lecz mimo to nie rekomenduję zakupu bez posłuchania, bo ich dodawanie sopranów i poprawianie ostrości obrazu może nie zawsze jest potrzebne.
To są ciekawe eksperymenty, bo gramofon to czysta mechanika i skala efektu może być kolosalna właśnie w przypadku gramofonu. Problem w tym, ze są tu dziesiątki wariantów konstrukcji mechanicznej. Czy np ciężki nieodsprzęgany gramofon masowy dobrze zareaguje na dodany system de facto odsprzęgający, czyli trochę zaprzeczający jego idei?
Trudno powiedzieć. Na razie tego nie sprawdzę, bo wylądował u mnie ekstremalny gramofon z własną poduszką pneumatyczną, przekraczający raczej masą dopuszczalną nośność. Natomiast znajomy przyniósł swój gramofon – taki retro, z porządną wkładką, dopieszczony. Chciał się pochwalić jaki dobry, a ja mu nic nie wyjaśniając z niewinną miną zaproponowałem podłożenie tych MiG „tak na próbę, bo może akurat coś poprawią”. Wybrał z własnej płyty najbardziej miarodajny dla porównań fragment i żeśmy podłożyli. Powiem krótko: był w szoku. Ja zresztą też. Aż nie do uwierzenia, co te podkładki potrafią zdziałać.
Od Synergistic Research otrzymałem ważne uzupełnienie opisu: komplet trzech podstawek MiG SX można obciążać ciężarem do 150 kg.
Witam!
Tak czytam tą recenzję i jakbym słuchał moich… MIG-ów 2.0 (mam je pod każdym urządzeniem z elektroniki). Świetny opis! Szkoda, że język, jak dla mnie (i zresztą dla moich znajomych również), jest zbyt poetycki. Wolę chyba jednak bardziej „suchą” relację.
Od siebie dodam jeszcze tylko tyle, że w przypadków MIG-ów 2.0 czasem ustawienie Ambient (zwłaszcza w przypadku pokoju o żywej akustyce), sprawdza się lepiej. Ale znów – muszę się zgodzić z Panem, że w przypadku ustawienia Ambient, niby jest OK, a jednak czegoś brakuje. Mimo to, już od paru miesięcy nie mogę wybrać, czy wolę wariant Pin Point, czy Ambient. Zauważyłem natomiast taką prawidłowość, że nie ma co mieszać i jak już zmieniam, to najlepszy efekt jest w przypadku Ambient pod wszystkimi urządzeniami, albo Pin Point pod wszystkimi urządzeniami.
Pozdrawiam,
Marcin