Recenzja: RME ADI-2 DAC FS

Podsumowanie

   Z trzema parami słuchawek (NightHawk, Sennheiser HD 800 i Final D8000) testowany RME ADI-2 DAC zagrał rewelacyjnie. Z pozostałymi trzema dobrze lub bardzo dobrze. A wcale się nie wysilałem, by dopieszczać te brzmienia, chociaż wielokrotnie wybijany jako bardzo istotny wkład kabla Fidaty i czyściciela iFi był nie do przecenienia. Obyło się jednak bez podstawek, dociążników, użycia equalizera, programów do odtwarzania dźwięku lepszych niż Foobar 2000, specjalnie dostosowanego do odtwarzania dźwięku (choćby w najmniejszym stopniu) komputera. Niemieckie urządzenie nie ustępuje konkurencji do dziesięciu tysięcy, a może nawet droższej. Dopiero Mytek Manhattan to zestaw przetwornika ze słuchawkowym wzmacniaczem o większych możliwościach jako napęd słuchawek. (Nie aspiruję wprawdzie do znajomości całego rynku, ale spory jego kęs przez uszy mi się przewinął.) Wszystko to nie oznacza, że właściciele wieży iFi albo Woo Audio WA8 Eclipse powinni brać się do sprzedawania. Nie ma takiej potrzeby, urządzenia są kongenialne. Porównując recenzje można wyczytać czym oraz w jakim stopniu się różnią, a sam jedynie kwituję, że mały RME za cztery trzysta ma mocną rekomendację. Dźwięk daje stricte high-endowy, bez żadnego mrużenia oka, a wielka obfitość funkcji starczy na długie wieczory z nosem w instrukcji. Wszystko to w jednym, niedużym i ładnie wykonanym pudełku wspieranym efektownym wyświetlaczem. Długi okres gwarancji i polski dystrybutor, a obsługa po krótkiej chwili obycia nie sprawia żadnych trudności. W relacji z AVS pisałem zaś, jak taki RME potrafi obsługiwać wielkie kolumny i wzmacniacze. I tam to dopiero był high-end, poprzez monobloki Struss Audio MPA-400 na podłogowe Opera Grand Callas. Przy czym w relacji jest mowa o użyciu przetwornika Mytek Manhattan, lecz już po publikacji otrzymałem od wystawcy prostującą notę, że podczas wystawy mylnie mnie poinformowano, a tak naprawdę grało tam małe RME. I to na bazie wcześniejszych porównań z Manhattanem, czego już nie chcę komentować, bo sam nie porównywałem. Co jednak daje dużo do myślenia.

 

W punktach

Zalety

  • Wybitny realizm.
  • I wybitna analogowość. (Pomimo braku lamp.)
  • To prawda, że kabel USB od Fidaty i czyściciel prądu od ifi wniosły zasadniczą poprawę, ale sam przetwornik był najważniejszy.
  • Wszystkie zasadnicze składowe brzmienia na high-endowym poziomie:
  • Szczegółowość.
  • Trójwymiarowość.
  • Ciśnieniowość i żywość przestrzeni.
  • Sposób plasowania w niej dźwięków.
  • Szybkość reakcji na sygnał i długość podtrzymania dźwięku.
  • Umiejętność oddawania cech indywidualnych.
  • Spontaniczność.
  • Dźwięczność.
  • Otwartość na wszelki nastrój.
  • Każdy rodzaj morfologii tekstur w zależności od samych słuchawek.
  • Każdy też sposób oświetlania (od mrocznych do pastelowych) z wyjątkiem jaskrawego.
  • I każdy sposób budowania sceny w sensie jej poprawności.
  • Brak tendencji do ocieplania.
  • I również do słodzenia.
  • Zatem tak zwana neutralność.
  • Ale zarazem dźwięk zaangażowany, z ekspresją emocjonalną.
  • Ogólnie biorąc brak czegokolwiek poza jakością narzucania – każde słuchawki tyko sobą.
  • Ale zarazem ta jakość, szczególnie w przypadku licznych pasujących, daje rewelacyjną sumę.
  • Mały a wszystko umie.
  • Profesjonalna rzecz.
  • Zgrabny i budzący zaufanie wygląd.
  • Wygodna obsługa.
  • Wygodny też dołączony pilot.
  • Świetny wyświetlacz.
  • Wszystko można wygasić.
  • Symetryczny sam przetwornik.
  • Za wyższą o dwa tysiące cenę także symetryczny słuchawkowy wzmacniacz.
  • Duża moc (1,5 W) na wyjściu słuchawkowym i dwa tryby (mocniejszy i słabszy) jej ustawienia.
  • Osobne gniazda dla słuchawek normalnych i dokanałowych.
  • Własny zasilacz niskonapięciowy eliminuje kosztowny problem zasilającego kabla.
  • Wyjątkowo wysokiej jakości zintegrowany słuchawkowy wzmacniacz konieczność kupowania zewnętrznego.
  • Rewelacyjne parametry techniczne.
  • Rewelacyjny stosunek jakości do ceny.
  • Made in Germany.
  • Pięć lat gwarancji.
  • Polska dystrybucja.
  • Ryka approved.

Wady i zastrzeżenia

  • To się już robi nudne, ale raz jeszcze muszę napisać, że iFi iPurifier i USB Fidata powinny być sprzedawane w komplecie.
  • Fabryczny zasilacz kompatybilny z dowolnym prądem, ale niskiej jakości.
  • Mizerny dołączony kabel USB – iFi dodaje do swoich urządzeń lepsze. (Dużo jednakże słabsze od Fidaty.)

 

Dane techniczne

RME ADI-2 DAC – Referencyjny przetwornik D/A, 32-bity/768kHz, interfejs audio USB 2.0/3.0, obsługa formatów PCM/DSD, wejście S/PDIF oraz ADAT, 2 wyjścia analogowe [RCA oraz XLR], 2 wyjścia słuchawkowe [jack 1/4” oraz 1/8” IEM], 5-pasmowy EQ, wyświetlacz LCD, pilot

 Cena: 4390 PLN

  • Zasilacz w komplecie: zewnętrzny, 100-240 V AC, 2 A, 24 W,
  • Pobór mocy w stanie gotowości: 120 mW (10 mA),
  • Pobór mocy w stanie bezczynności: 7 W, Maksymalny pobór energii: 18 W,
  • Prąd jałowy przy 12 V: 570 mA (6,8 W),
  • Wymiary (Szer. x Wys. x Gł.): 215 x 52 x 150 mm,
  • Waga: 1,0 kg,
  • Temperatura użytkowania: Od +5 do +50°C,
  • Wilgotność względna: < 75% bez kondensacji.
  • Wejścia cyfrowe
  • Zakres blokady: 28 kHz – 200 kHz,
  • Redukcja jittera: > 50 dB (2,4 kHz),
  • Jitter przy synchronizacji z sygnałem wejściowym: < 1 ns,
  • Przyjmuje format konsumencki i profesjonalny,
  • Koaksjalne SPDIF – 1 x RCA, zgodne z IEC 60958:
  • Wejście o wysokiej czułości (< 0,3 Vpp),
  • Zgodny z AES/EBU (AES3-1992)
  • Optyczne SPDIF – 1 x optyczne, zgodne z IEC 60958,
  • Zgodne z ADAT
  • Wyjścia analogowe

XLR

  • Regulacja poziomu wyjściowego +19 dBu, +13 dBu, +7 dBu, +1 dBu przy 0 dBFS,
  • Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +7/+13/+19 dBu: 117 dB RMS nieważony, 120 dBA,
  • Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +1 dBu: 115,4 dB RMS nieważony, 118,9 dBA,
  • Pasmo przenoszenia przy 44,1 kHz, -0,1 dB: 0 Hz – 20,2 kHz,
  • Pasmo przenoszenia przy 96 kHz, -0,5 dB: 0 Hz – 44,9 kHz,
  • Pasmo przenoszenia przy 192 kHz, -1 dB: 0 Hz – 88 kHz,
  • Pasmo przenoszenia przy 384 kHz, -1 dB: 0 Hz – 115 kHz,
  • Pasmo przenoszenia przy 768 kHz, -3 dB: 0 Hz – 109 kHz,
  • -THD przy -1 dBFS: -112 dB, 0,00025%,
  • -THD+N przy -1 dBFS: -110 dB, 0,00032 %,
  • -THD przy -3 dBFS: -116 dB, 0,00016%,
  • Separacja kanałów: > 120 dB,
  • Impedancja wyjściowa: 200 Ω dla wyjścia symetrycznego, 100 Ω dla niesymetrycznego.

Chinch

Tak, jak wyjście XLR, z wyjątkiem:

  • Wyjście: TS 6,3 mm, niesymetryczne,
  • Poziom wyjściowy niższy o 6 dB w stosunku do XLR (od -5 dBu do +13 dBu przy 0 dBFS),
  • Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +13 dBu: 117 dB RMS nieważony, 120 dBA,
  • Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +1/+7 dBu: 114/116 dB RMS nieważony, 117/119 dBA,
  • Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy -5 dBu: 109 dB RMS nieważony, 113 dBA.

 

Wyjście słuchawkowe (Phones)

Takie jak Cinch, z wyjątkiem:

  • Wyjście: TRS 6,3 mm, niesymetryczne, stereo,
  • Impedancja wyjściowa: 0,1 Ω,
  • Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +22 dBu: 117 dB RMS nieważony, 120 dBA,
  • Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy +7 dBu: 116 dB RMS nieważony, 119 dBA,
  • Poziom wyjściowy przy 0 dBFS, High Power, obciążenie 100 Ω lub większe: +22 dBu (10 V),
  • Poziom wyjściowy przy 0 dBFS, Low Power, obciążenie 8 Ω lub większe: +7 dBu (1,73 V),
  • THD przy +18 dBu, obciążenie 32 Ω, 1,2 watów: -110 dB, 0,0003 %,
  • THD+N przy +18 dBu, obciążenie 32 Ω: -107 dB, 0,00045 %,
  • THD przy +14 dBu, obciążenie 16 Ω, 0,94W: -110 dB, 0,0003 %,
  • Moc maksymalna przy THD 0,001 %: 1,5 W na kanał.

Wyjście dla monitorów dousznych (IEM)

  • u, 0,55 V,
  • Stosunek sygnału do szumu (SNR) przy -3 dBu: 115 dB RMS nieważony, 118 dBA,

Tak jak słuchawkowe, z wyjątkiem:

  • Poziom wyjściowy przy 0 dBFS: -3 dB
  • Moc maksymalna przy 8 Ω, THD 0,001 %: 40 mW / kanał.

Cyfrowe (Digital)

  • Zegary: Wewnętrzny, wejście SPDIF,
  • Konstrukcja o niskim jitterze: < 1 ns w trybie PLL, dla wszystkich wyjść,
  • Zegar wewnętrzny: jitter < 800 ps, Random Spread Spectrum,
  • Redukcja jittera zegarów zewnętrznych: > 50 dB (2,4 kHz), – Efektywny wpływ jittera zegara na konwersję DA: prawie zerowy,
  • PLL zapewnia zero strat, nawet przy jitterze powyżej 100 ns,
  • Dodatkowy Digital Bitclock PLL dla bezproblemowej synchronizacji ADAT,
  • Obsługiwane częstotliwości próbkowania dla zegarów zewnętrznych: od 28 kHz do 200 kHz,
  • Częstotliwości próbkowania obsługiwane wewnętrznie: Od 44,1 kHz do 768 kHz.

 

System

  • Źródło: PC, laptop.
  • Przetwornik-słuchawkowy wzmacniacz: RME ADI-2 DAC.
  • Słuchawki: AudioQuest NightHawk, Beyerdynamic T1 V2 (kabel Tonalium), Final D8000, Final Sonorous X, Fostex TH900 Mk2, Sennheiser HD 800 (kabel Tonalium)
  • Kabel USB: Fidata Audio, iFi Gemini z iUSB 3.0.
  • Oczyszczacz prądu stałego: DC iPurifier.
Pokaż cały artykuł na 1 stronie

17 komentarzy w “Recenzja: RME ADI-2 DAC FS

  1. Calluna pisze:

    Fidata – czy udało się porównać te wersje 3m kabla z 1m? Bo czasami różnie to może wyglądać.

    1. Piotr Ryka pisze:

      Mam jedną Fidatę długości 1,0 m.

  2. Calluna pisze:

    Jeszcze jedno pytanie. Czy w ewentualnej recenzji tego kabla będzie porównanie do ifi Gemini 2?

    1. Piotr Ryka pisze:

      Myślę, że będzie.

  3. Artur pisze:

    Panie Piotrze, do focal clear, to cudo, questale i600 czy soul note sd300?

    1. Piotr Ryka pisze:

      Soul Note nie znam, a Questyle jest bardzo w porządku, ale wolałbym RME.

  4. Przemysław pisze:

    Po tej recenzji rozumiem, dlaczego do D8000 polecał Pan ADIego. Dziękuję za nią i pozdrawiam!!!

  5. Fon pisze:

    Jak lepiej zagra z rca czy xlr czy jest w tym przypadku różnica, chodzi o podłączenie do integry

    1. Piotr Ryka pisze:

      Ogólnie bez różnicy. Może to zależeć od samej integry.

  6. Marcin pisze:

    Panie Piotrze,

    Przede wszystkim urządzenie posiada wejście USB w specyfikacji 2.0 a nie 3.0, co zresztą widać na zdjęciu. Kable FiData nie posiadają żadnych modułów ulepszających. Każde złącze USB ma obrobioną maszynowo aluminiową obudowę i tylko tyle. Jest o tym mowa na stronie producenta.

    No i szkoda, że nie było testu w pełnowymiarowym systemie stereo ale faktycznie pamiętam stoisko Struss’a i grało tam ciekawie 🙂

    1. Piotr Ryka pisze:

      Nie umiem powiedzieć na jakiej zasadzie, bo trudno demontować kabel, niemniej sprawdziłem Fidatę z iDefenderem i iSilancerem – w każdym wypadku następowało pogorszenie a nie poprawa. I to nie tylko w przypadku RME. Parametr 3.0 jest, a w każdym razie był podany na stronie samego RME.

    2. Piotr Ryka pisze:

      I jeszcze odnośnie testu głośnikowego. W salonie podpięte do systemu stoją teraz Zingali 3.15 za sto osiemdziesiąt tysięcy. Cenowo by raczej nie pasowały, chociaż… A przede wszystkim nie mogłem spalić ich recenzji. Nosić w pojedynkę też ich się nie da.

  7. Edyta Górniak pisze:

    Panie Piotrku, widziałby Pan ten DAC/AMP ze słuchawkami OPPO PM3 jako idealny partner do pokazania tego co te słuchawki mają najlepszego czyli artykulacja, naturalne barwy, płynność średnicy?

    1. Piotr Ryka pisze:

      Jak najbardziej.

  8. Edyta Górniak pisze:

    Dziękuję za odpowiedź. Zaintrygowała mnie Pana recenzja tego DAC/AMP nieznanej mi do tej pory firmy. Dokonałem szybkiego przeglądu sieci i cholerka… wszędzie, gdzie ten RME ADI-2 DAC FS pojawił się na testach został słusznie wychwalony, więc nie jest Pan oryginalny w swojej recenzji – że tak to napiszę:) Pozostaje ściągnąć tę jakże ciekawą maszynę do siebie i kto wie, kto wie…

    1. Piotr Ryka pisze:

      Dziękuję za szczere słowa, pani Edyto.

  9. Marek pisze:

    Hehe a to niespodzianka, że sprzęt nie musi kosztować równowartości ludzkiej nerki aby zagrać

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

sennheiser-momentum-true-wireless
© HiFi Philosophy