Recenzja: AURALiC VEGA G2.2 i LEO GX. 1

Podsumowanie

     AURALiC VEGA G2.2 to cztery urządzenia w jednym: przetwornik, słuchawkowy wzmacniacz, przedwzmacniacz i streamer. Streamer, jak wiele innych dzisiaj – jest po prostu porządny. Nie miary tego z Mola Mola, ale całkiem w porządku. Przedwzmacniacz nie tej z kolei miary, co mój dziesięciolampowy, ale takich niemalże nie ma, są rzadkie jak uczciwość, a na audiofilskim podwórku jak trzyczęściowy Phasemation czy Kondo Audio Note. Dobry jest, ba – więcej niż dobry, co pokazało się z Croftem i K1000, a wcześniej z Phasemation przy STEALTH, tyle że sam od siebie niczego nie ulepszy, jedynie nie zepsuje. Co już ofertą dużą, rzadko kiedy tak bywa, ale poszukujący docieplania, wygładzania i pogłębiania barw raczej nie spełnią wszystkich pragnień, muszą dopieścić resztę toru. To samo w odniesieniu do słuchawkowego wzmacniacza, który okaże się w porządku, ale nie jakiś arcy-ekstra i nie dla wszystkich słuchawek. Jedynie tych normalnych – wysoko i średnio skutecznych – a już na pewno niewystarczający dla wyjątkowo prądożernych. Ale to przecież żaden despekt, bardzo niewiele jest takich i same pośród drogie. Dla słuchawek jakościowo zwyklejszych i także dla niezwykłych, ale potrzebujących normalnych mocy, będzie bardzo w porządku i nawet na dwie dziurki naraz, choć żadnej między nimi symetrycznej, co jednak dla jakości kompletnie bez znaczenia.

      Clou jakościowe najnowszego Auralic VEGA lokuje się gdzie indziej i w miejscu historycznym, od którego się wszystko zaczęło. To przede wszystkim DAC. Ten okazuje się wysoce nadprzeciętny już podczas pracy solo, a wspierany zegarem staje się referencyjny. Oferuje bogactwo nadpróbkowania i dopasowań cyfrowych, wyrzucając głębokie dźwięki o popisowej analogowości. A gdy do akcji wkracza zegar (co staje się po dobie), analogowość rozbudowuje się trzecim wymiarem w stopniu niewidywanym. I to nie będzie coś bajkowego ale zarazem sztucznego, jak ta niesamowita akustyka w opactwie St. Michel, poczytywana od stuleci za wtórowanie chóru aniołów. (Spróbujcie tego posłuchać.) To będzie naturalizm w czystej postaci i spotęgowana obecność.

      Tak, wiem, to zegar drogi, ale dla wielu dzisiaj to jedna lub dwie pensje. Moim zdaniem warto się skusić, kiedy kogoś naprawdę stać. Sam dystrybutor mnie ostrzegał, że „W sumie ten zegar nic takiego, tyle że kiedy wypiąć, to już nie chce się słuchać”. Ładne mi nic, tak nawiasem, ale to jest o wiele więcej – nie tylko rozszerza niecodziennie trzeci wymiar, także pogłębia separację i poprzez te dwie rzeczy wrzuca wyższy bieg magii audiofilskiej, widzeniu samym dźwiękiem. A przy okazji robi to, co zawsze robią zegary – potęguje subtelność.

      Dobrze mieć taki zegar, więc niedobrze go nie mieć, natomiast nie polecam prób słuchania z napięciem wyjściowym ustawionym na 6V, bo wraz z tym zniekształcenia. Samą Vegę natomiast polecam, a już szczególnie z zegarem.

 

W punktach

Zalety

  • Kolejny krok do przodu na linii rozwojowej znanego przetwornika.
  • Wzbogaconego teraz min. o szybszy procesor, dwuwarstwową obudowę i szybciej taktujący zegar.
  • Efektem brzmienie pogłębione o wyższej subtelności, równocześnie lepiej separowane i bardziej trójwymiarowe.
  • Już z tym przetwornikiem solo potrafiące zaimponować i porywać słuchacza.
  • A słuchaczowi temu wraz z Auralic VEGA G2.2 dostaje się też streamer, przedwzmacniacz i słuchawkowy wzmacniacz – wszystkie wysokiej jakości.
  • Ale najlepsze stanie się wówczas, kiedy z pomocną przyjdzie zewnętrzny zegar LEO.
  • Trójwymiarowość dźwięku stanie się niespotykana.
  • Subtelność jeszcze wyostrzy.
  • Analogowość spotęguje.
  • Separacja stanie wzorcowa.
  • Wraz z czym obrazowanie świata dźwiękiem otrze się o perfekcję.
  • A wszystko to dlatego, że zegar LEO jest aż pięćset razy szybszy od femtosekundowych.
  • Zarówno sama Vega, jak i jej combo z zegarem, efektownie się prezentują.
  • Masywne, aluminiowe obudowy z czernią obleczonego aluminium idealnie do siebie pasują.
  • Pasują także duże oledowe ekrany.
  • Wszystko to stoi na dopracowanych technologicznie, sprężynujących podstawkach.
  • Można stawiać na sobie (ale tylko z zegarem na wierzchu).
  • Zamiast pilota darmowy program na smartfon albo tablet.
  • Łączność bezprzewodowa najnowszej generacji.
  • Wyjścia analogowe RCA i XLR.
  • Komplet cyfrowych wejść i szeroka gama ustawień.
  • W jej ramach szeroki wybór filtrów cyfrowych i możliwość dobierania trybu tonalnego przetwornika.
  • Regulacja głośności drabinką rezystancji.
  • Renomowany, od wielu lat prowadzący działalność amerykański producent.
  • Wiodący polski dystrybutor.
  • Combo VEGA + LEO – Ryka strongly approved.

Wady i zastrzeżenia

  • Zewnętrzny zegar potrzebuje 24 godzin na osiągnięcie optymalnej temperatury pracy.
  • By była idealna, niczego nie wolno na nim stawiać.
  • W modelu VEGA G2.2 nie można zmienić wewnętrznego kabla zegarowego i nie wiadomo czy to potrzebne.
  • Zegar kosztuje mająteczek, a sama Vega już nie jest tania.
  • Wbudowany w nią wzmacniacz słuchawkowy dobrze będzie zastąpić referencyjnym zewnętrznym.
  • Uwaga! – VEGA G2.2 dociera się bardzo długo (w sensie audiofilskiego wygrzewania).
  • I niestety – wymaga dobrego okablowania oraz świetnej aparatury towarzyszącej.

 

Dane techniczne

Auralic VEGA G2.2 (Cena: 36 800 PLN)

Ogólne
• Pasmo przenoszenia: 20 – 20 KHz, +/- 0,1 dB *
• THD + N: <0,00012% (XLR); <0,00015% (RCA), 20 Hz – 20 kHz przy 0 dBFS
• Zakres dynamiczny: 130 dB , 20 Hz – 20 kHz, ważony A

Format plików strumieniowych
• Bezstratne: AIFF, ALAC, APE, DIFF, DSF, FLAC, OGG, WAV i WV
• Stratne: AAC, MP3 i WMA

Częstotliwość próbkowania
• PCM: 44,1 kHz do 384 kHz w trybie 32-bitowym **
• DSD: DSD64 (2,8224 MHz), DSD128 (5,6448 MHz), DSD256 (11,2896 MHz), DSD512 (22,57892 MHz) ***

Oprogramowanie sterujące
• AURALiC Lightning DS dla iOS
• AURALiC Lightning DS dla przeglądarki internetowej (tylko ustawienia urządzenia)
• Oprogramowanie sterujące kompatybilne z OpenHome (BubbleUPnP, Kazoo), Roon (Roon Core wymagany osobno)

Wejścia audio
• Wejścia cyfrowe: Lightning-Link, AES / EBU, koncentryczne, Toslink, USB Audio,
HDMI eARC****
• Wejścia analogowe: RCA (maksymalnie 2 Vrms) z funkcją obejścia kina domowego
• Wejścia strumieniowe: uPnP / DLNA Media Server, Amazon Music Unlimited, HighResAudio , KKBOX, Qobuz Sublime+, Netease Music, TIDAL/TIDAL Connect, AirPlay, Spotify Connect, TuneIn, Radio internetowe, RoonReady

Wyjścia audio
• Zbalansowane : XLR (6 V/2 V do wyboru przez użytkownika, impedancja wyjściowa 5 omów)
• Niezbalansowane: RCA (6 V/2 V do wyboru przez użytkownika, impedancja wyjściowa 50 omów)
• Słuchawkowe : Gniazdo słuchawkowe 6,35 mm (impedancja wyjściowa 5 omów)

Sieć
• Przewodowa : Gigabit Ethernet

Pobór energii
• Odtwarzanie : 50 W maks.
• Czuwanie : <0,5 W
• Uśpienie : <10 W

Wymiary – szer. X gł. X wys:
• 34 cm x 32 cm x 9,6 cm
• Waga: 9,3 kg

 

* Testowane w trybie Filter Mode Precise dla wszystkich częstotliwości próbkowania
** 352,8 KHz i 384 KHz oraz 32 bity są obsługiwane tylko przez przesyłanie strumieniowe, wejście USB i Lighting-Link
*** Przez „DoP V1.1” lub natywny protokół DSD przez przesyłanie strumieniowe, USB i Lightning – Tylko wejście Link
**** Funkcja HDMI eARC zostanie dodana w oprogramowaniu sprzętowym V10 pod koniec 2023 r

Auralic LEO GX1 Ver.2.2 REFERENCE MASTERCLOCK (Cena: 47 900 PLN)

  • Podwójna obudowa – zew. aluminiowa, wew. z cynkowanej miedzi.
  • Dwa rubidowe zegary atomowe o ściśle kontrolowanej temperaturze.
  • Dwa ultra-ciche zasilacze liniowe Purer-Power.
  • Światłowodowa transmisja sygnałów.
  • Pomniejszenie jittera pięćset razy skuteczniejsze niż w oscylatorze Femto 82fs.

 

System

  • Źródło: PC (pliki dyskowe, YouTube, TIDAL).
  • Przetworniki: Auralic Vega G2.2, Phasemation HD-7A K2.
  • Zegar wzorcowy: Auralic LEO GX1 Ver.2.2 REFERENCE MASTERCLOCK.
  • Końcówka mocy: Croft Polestar 1.
  • Wzmacniacze słuchawkowe: Austrian Audio Full Score one, Phasemation EPA-007.
  • Słuchawki: AKG K1000 (kabel Entreq Olympus z uziemieniem Olympus), AudioQuest NightHawk (kabel FAW), Dan Clark Audio STEALTH (kabel Tonalium), HiFiMAN Susvara (kabel Tonalium – Metrum Lab), Ultrasone Tribute 7 (kabel Tonalium – Metrum Lab).
  • Kabel USB: Fidata HFU2.
  • Kabel koaksjalny: Hijiri HDG-R Million.
  • Kable ethernetowe: AB-tech REN Ethernet Isolator, Ayon AUDIO Pearl LAN ETHERNET-VERBINDING.
  • Interkonekty: Sulek Red RCA, Tellurium Q Black Diamond XLR.
  • Kable zasilające: Acoustic Zen Gargantua II, Harmonix X-DC350M2R, Sulek 9×9 Power.
  • Listwa: Sulek Edia.
  • Podkładki pod kable: Acoustic Revive RCI-3H.
  • Podkładki pod sprzęt: Avatar Audio Nr1, Solid Tech „Disc of Silence.

Pokaż cały artykuł na 1 stronie

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

sennheiser-momentum-true-wireless
© HiFi Philosophy